Tjänster

Service

Hotell

Det finns inga hotell på Teheran flygplats. Hotell i den iranska huvudstaden som har bra förbindelse (via väg eller flygbuss) med flygplatsen är Hotel Laleh International (tel: +98(0)21 8896 5021), Esteghlal Grand Hotel (tel: +98(0)21 2266 0011), Azadi Grand Hotel (tel: +98(0)21 207 3021) och Homa Hotel (tel: +98(0)21 8877 3021).

Butiker och restauranger

Det finns ett begränsat antal restauranger, caféer, (snack) barer och butiker på Teheran flygplats. Det finns två kaffebarer (Segafredo och Deli) och den iranska café-restaurangen Honey. Antalet butiker är också ganska lågt, men man kan köpa ovanliga varor som till exempel kaspisk kaviar och ren, naturlig, iransk saffran.

Bagage

Man kan kontakta flygplatspolisen (tel: +98(0)2151007328 ) för att göra förfrågningar angående förlorade objekt.

Information

Centralt belägen i terminalen hittar man informationsdisken för att göra förfrågningar angående Teheran Airport, flygtider och flygplatstjänster.

Business

VIP-loungen på Tehran flygplats kallas för CIP (Commercial Important Person, på svenska Kommersiellt Viktig Person)-lounge. Här kan passagerarna koppla av, läsa internationella tidningar eller använda wi-fi, medan CIP-personalen tar hand om deras tullformaliteter. Omfattande businessfaciliteter finns på Homa Hotel (se Hotell).

Handikappade

Tehran International Airport är handikappvänlig. Det finns rullstolsramper och anpassade hissar och toaletter.

Andra tjänster

Det finns tre banker (Saman Bank, Sepah Bank en Meli Bank) och ett växelkontor, men inga bankomater. Det finns även ett postkontor och trådlöst internet (wi-fi) finns tillgängligt gratis i hela terminalen.